Literární alchymie

Tvůrčí psaní od A do Z

Vydělejte si na vydání knihy crowdfundingem [+ rozhovor]

Crowdfunding

Obr. č. 1: Funguje to?

Vydavatel nepoznal skvělý příběh, však já si tu knihu vydám sám! Hm, ale je to docela drahé, kde na to vezmu peníze? Už to mám, sesbírám je od fanoušků – teď je to v módě.

Takhle jednoduché to doopravdy není. Ale až překvapivě často to vyjde. Opravdu může být komunitní financování reálnou možností, jak získat peníze na vydání knihy? Tohle téma mě rozhodně zajímá, a proto  jsem se v srpnu zúčastnila přednášky Startup Clubu o tom, jak uspět s crowdfundingem a o postřehy se s vámi ráda podělím.

Jak crowdfunding funguje

  1. Máte nápad, ale chybí vám na něj peníze.
  2. Zveřejníte ho na crowdfundingovém serveru. V českém prostředí je největší Hithit a Startovač.
  3. Zkusíte ostatní přesvědčit, aby si váš produkt koupili v předprodeji.
  4. Když vyberete dost peněz, nápad uskutečníte a lidem pošlete odměny, které si zaplatili.
  5. Když na cílovou částku nedosáhnete, peníze server vrátí přispěvatelům.

Funguje to? Ano! Na Hithitu je úspěšný skoro každý 2. projekt. Ale musíte vědět, jak na to.

Úspěšný projekt musí být:

  • jasně formulovaný (Co se změní, když se to podaří?)
  • být zajímavý pro lidi (Máte to komu říct? Máte už vybudovanou komunitu?)
  • mít co nabídnout (Koupí si někdo můj produkt?)

Když každý přispěje trochu, ve výsledku toho bude hodně.

Obr. č. 2: Když každý přispěje trochu, ve výsledku toho bude hodně. 🙂

Propagace je alfa a omega

Nečekejte, že lidé projekt sami najdou na crowdfoundingových stránkách. Takhle to nefunguje. Sami ho musíte aktivně propagovat:

  • na svém webu,
  • na facebooku,
  • říct o tom všem známým.

74 % lidí, kteří se podívají na stránku projektu na Hithit, se tam dostane díky vlastní propagaci tvůrců kampaně.

Pokud chcete uspět, natočte k projektu video. Projekty s ním jsou mnohem úspěšnější. „Buď přes něj člověk naváže s potenciálními zákazníky osobní kontakt nebo dobře zpracovaným videem lidi přesvědčí, že to doopravdy myslí vážně,“ popsala Jana Ecksteinová z Hithitu, která byla jednou z přednášejících.

Aby se sypaly penízky

Důležité je, aby jste co nejrychleji získali 27 % z cílové částky. Pak začne vypadat reálněji, že se projekt podaří uskutečnit, a chuť vás podpořit dostanou i lidé, kteří vás neznají osobně. Když na Hithitu rychle získáte 27 %, máte 90% šanci, že nasbíráte celou částku. Proto je ideální dopředu se domluvit se známými a rodinou, aby vás podpořili hned po startu projektu.

Cílová částka u průměrných projektů se pohybuje kolem 90 000 Kč. Při jejím určování nezapomeňte na to, že budete potřebovat i další peníze než jen na tisk knihy. Musíte zaplatit třeba reklamu na facebooku, poštovné a balné a podobně. A hlavně – i když si vydáváte knihu sami, potřebujete editora, korektora a grafika.

Úspěšný projekt

Ty nejúspěšnější projekty jako třeba boty Skinners z Brna vyberou i víc peněz, než potřebují.

Vymyslete zajímavé odměny

Podle Ecksteinové se dá počítat s tím, že každý 10. člověk, který si web prohlédne, přispěje. Nejnižší ceny odměn se pohybují kolem 200 až 300 Kč. Podle toho si můžete udělat odhadem představu, jak velké publikum potřebujete oslovit, abyste získali cílovou částku.

Vhodné nastavení odměn je kumšt. Podle Ecksteinové by základní odměna měla mít nízké výrobní náklady. Například Online muzeum gulagu jste mohli podpořit nejnižší částkou 200 Kč a za ni vám tvůrci e-mailem poslali recept na lágrovou polévku.

Velmi oblíbeným typem odměny je i pojmenovávání. V jednom charitativním projektu autor Písní ledu a ohně (známější jako seriál Hra o trůny) G. R. R. Martin slíbil, že když darujete 20 000 dolarů, pojmenuje po vás postavu, kterou v další knize zabije. No, neberte to. Odměnu si mohli koupit 2 lidé a rychle bylo vyprodáno. Tento typ odměny se hodí až za vyšší příspěvky, protože postav nemáte neomezený počet.

Dobře nastavené odměny má třeba i aktuální kampaň, která se snaží získat peníze na zfilmování románu Drsný Spasitel od Miroslava Žambocha.

Kdy kampaň spustit

Lidé na českých crowfundingových serverech hodně utrácí v létě a před Vánocemi. Zajímavostí je, že peníze nejvíc posílají ve středu. Naopak období po Vánocích bývá slabé a lidé nepřispívají.

Přehled úspěšnosti projektů podle oblastí

Hudba Knihy Film Výtvarné umění
64 % 60 % 55 % 47 %

4 největší chyby v crowfundingu [rozhovor]

Zkušenost s crowdfundingem má i můj kamarád Vojta Scriptor Žák. Letos v lednu se pokoušel vybrat peníze na vydání svého románu Než se pěšec stane králem, který jsem později editovala. Peníze nevybral, ale i tak je jeho zkušenost zajímavá.

Proč jsi zvolil crowdfunding?

Málo nakladatelství přijímá pionýrské autory, ale hodně z nich je ochotno knihu vydat, když si ji autor sám zaplatí. Chtěl jsem mít profesionální výsledek a zjistil jsem si, že Beletris (ale i jiná nakladatelství) poskytují full service včetně grafiky, korektur, editací atd. Zbývalo vyřešit otázku, kde sehnat peníze – a k tomu se crowdfunding jenom nabízí. Vzhledem k tomu, že i Beletris se ten nápad líbil (a já potřeboval téma na diplomku), tak jsem šel do toho.

(pozn.: Vojta na toto téma zpracovával i diplomku. Připravil 2 různé stránky projektu a měřil, která z nich lidi lépe přesvědčí, aby přispěli. Pokud vás toho téma víc zajímá, doporučuji k přečtení.)

Lidé ti poslali 20 000 Kč, což není málo, ale nestačilo to. Proč myslíš, že jsi neuspěl?

Těch důvodů bylo víc.

a) Jednak jsem kampaň (kvůli nehodě) spustil v nejhorší možnou dobu. (pozn.: po Vánocích.)

b) Druhak jsem nastavil pramálo odměn, jenom 3 základní. A přece jenom – knížka za 350 Kč (což byla základní cena) je drahá. Postavil jsem se k tomu hodně úzkoprse, doslova obchodně. Zapomněl jsem na to, že lidé na crowdfundingu pomáhají primárně proto, že chtějí pomoct, a ne toliko kvůli produktu.

c) Z marketingového hlediska jsem knize nedal předběžnou nadhodnotu – tzn., netvrdil jsem, že to je nejlepší kniha desetiletí.

d) Nerozplánoval jsem si PR kampaň. Ta se sice časem rozeběhla, ale protože jsem se nad ní pořádně nezamyslel předem, ztratil jsem kvůli tomu hodně času.

 Co bys nyní udělal jinak?

V podstatě všechno to, co jsem napsal výše. Ale hlavně bych do toho tentokrát šel s už hotovou knihou. Předtím jsem měl knihu jenom ve formě rukopisu. Tentokrát už bych ji chtěl mít kompletně připravenou k publikování a tisku.

 Šel bys do crowdfundingu ještě jednou?

Uvažuji o tom.


Může to i fungovat

Jiným autorům se peníze na knihu vybrat podařilo. Například novinář Miloš Čermák tak získal peníze na vydání svých 2 povídkových sbírek. Dalším příkladem je třeba kniha vodáckých povídek.

Aby byl projekt úspěšný, potřebuje  kolem sebe mít ještě před spuštěním crowdfundingu komunitu podporovatelů a fanoušku. Tomu, jak si může spisovatel takovou komunitu vybudovat, bych chtěla věnovat některý z příštích článků.

Básníci ještě nevymřeli

Peníze se crowdfundingem právě nyní snaží sehnat i sympatický projekt To si piš! Autoři chtějí mladé generaci přiblížit poezii, a když seženou peníze, budou pořádat zdarma tvůrčí básnické dílny. To je úplně super nápad. Já jsem jim už přispěla.  Zkuste taky něco poslat a třeba se potkáme na některém z kurzů. 🙂 Víc o plánovaných workshopech najdete na jejich facebookové stránce.

Tip pro autory knih: Projekt můžete podpořit 170 Kč a za odměnu vám veřejně poděkují na facebookové stránce, která má přes 1000 fanoušků. Napište do poznámky, že byste byli rádi, kdyby zmínili vaši knihu a může tak o ní dát vědět dalším zapáleným čtenářům.

Na jaké knihy se nyní snaží autoři sehnat na Hithitu peníze – podívejte se zde.

 Co si přečíst dál?

Pokud se o crowdfunding zajímáte víc, určitě si přečtete tyto články, které vznikly na základě přednášky, které jsem se účastnila. Najdete tam další věci, která já nezmiňuji. Nebo se rovnou podívejte na videonahrávky přednášejících.

Crowdfunding: 5 kroků k úspěšné kampani  [+ video]

8 tipů, které vám výrazně ulehčí crowfundingovou kampaň


Související články:

4 tajné tipy, jak propagovat knihu vydanou samonákladem

4 dobré důvody, proč kupovat české spisovatele

Použité obrázky

Obr. č. 1: Crowdfunding by Rocío Lara, dostupné pod licencí CC BY-SA 2.0.

Obr. č. 2: Money by Tax Credits, dostupné pod licencí CC BY 2.0.

 

 

2 Comments

  1. Dovolím si přidat odkaz na jednu právě probíhající (a poměrně úspěšnou) kampaň na HITHITu:
    https://www.hithit.com/cs/project/1723/valcik-na-privitanou-uz-treti-knizka-povidek-z-fleku
    Inu Miloš Čermák je zkušený hráč a je možné se od něj učit.

    • Katka

      1.10.2015 at 20:55

      Čermák v tom opravdu umí chodit a nepochybuji, že sežene peníze i na třetí sbírku. 🙂

Napsat komentář

Your email address will not be published.

*