O tvůrčím psaní a literárních soutěžích

Návod na Zoom pro lektory skupinových lekcí + triky z praxe

Takto vypadá skupinová lekce přes aplikaci Zoom.

Když vláda omezila setkávání na maximálně šest osob, musela jsem za dva dny přejít se svým dlouhodobým kurzem tvůrčího psaní do on-linu. Nikdy předtím jsem to zatím nedělala.

Než jsem zjistila, co a jak, vše správně nastavila, připravila pokyny pro účastníky a upravila program pro on-line, strávila jsem nad vším 12 hodin (+ jsem k tomu chodila na plný úvazek do práce). Musím říct, že jsem se u toho docela zapotila.

V začátcích bych ocenila blbuvzdorný návod, jak vlastně takovou dobrou on-line lekci udělat a na co všechno myslet.

Nepodařilo se mi ho najít, a proto jsem se rozhodla, že své postřehy a poznatky sepíšu. Pokud tento návod na Zoom v češtině ostatním lektorům, kteří v on-linu začínají, ušetří pár hodin práce, budu moc ráda.

V návodu najdete užitečné tipy, které využijete, i pokud používáte na on-line videokonference jiný nástroj než Zoom.

 

Co v článku najdete:

Proč jsem si vybrala Zoom
Kolik Zoom stojí
Lektorská příprava před první on-line lekcí
Jak se připojit k internetu (extra důležité)
Jak rychlý internet potřebujete
Jaké pokyny posílám účastníkům
To-do pro lektora
Co udělat na začátku první Zoom lekce
Triky při Zoom videokonferenci
Na co si dát pozor při on-line výuce
Užitečné tipy od jiných lektorů
Zajímavé zdroje k on-line výuce
Závěrem

Co je to Zoom a proč jsem si ho vybrala

Zoom je cloudový nástroj pro videokonference a on-line meetingy. Dá se velmi dobře využít i k výuce přes internet, protože umožňuje:

  • rozdělit studenty do menších skupin (breakout rooms), ve kterých samostatně pracují,
  • sdílet obrazovku a ukazovat výukové materiály nebo pouštět videa a hudbu,
  • sdílet tabuli (whiteboard), kterou si vytvoříte přímo v Zoomu,
  • připravovat ankety,
  • nahrát celou lekci na video.

Už několik měsíců sleduji, jaké mají lektoři zkušenosti s různými nástroji na on-line lekce. Zoom zpravidla hodnotí jako nejlepší. Také si velmi chválí jeho stabilní obraz i zvuk – tj. aplikace nepadá. To byl hlavní důvod, proč jsem se rozhodla do Zoomu jít. Na první lekci to nebylo úplně ideální, ale o tom si povíme dál.

Jak funguje aplikace Zoom

Lektor v Zoomu vytvoří virtuální místnost a účastníkům pošle odkaz. Ti se přes něj připojí. Všichni jsou tedy v jedné videokonferenci, kde komunikují. Lektor má k dispozici užitečné nástroje, které jsem popsala výše.

Dalším detailům fungování Zoomu se budeme věnovat dál v návodu.

Zoom: účet zdarma versus placený účet

Když si v Zoomu založíte bezplatný účet, můžete pořádat:

  • neomezený počet meetingů s jedním účastníkem (užitečné na individuální lekce)
  • nebo maximálně 40minutová setkání pro až 100 účastníků.

To mi bohužel nestačilo. Mám dvouhodinové lekce pro 9 účastníků, takže jsem si koupila nejmenší placenou licenci. Díky ní můžu pořádat neomezeně dlouhé videokonference pro maximálně 100 účastníků, streamovat na sociální sítě (nevyužívám) a využít 1 GB nahrávání do cloudu (zatím nevyužívám).

Tuto licenci s označením PRO si můžete koupit na rok za 150 dolarů (3 481 Kč) nebo na měsíc za 15 dolarů (348 Kč). Já jsem zvolila měsíční licenci, protože jsem si chtěla vše nejdřív pořádně otestovat. Počítejte s tím, že cena zobrazená v ceníku je bez daně. Takže nakonec jsem za měsíc používání zaplatila 430 Kč.

Další detaily najdete v ceníku Zoomu.

Za Zoom jsem zaplatila kartou a ihned poté jsem mohla začít využívat všechny funkce v mé licenci.

 

Lektorská příprava před první on-line lekcí

Pokud Zoom neznáte, před první lekcí se s ním důkladně seznamte. Začnete tím, že si u Zoomu založíte účet a stáhnete si jejich aplikaci. Vytvořte si první videokonferenci a proklikejte si její ovládání.

Poté se pusťte do nastavení. V internetovém prohlížeči si otevřete stránky Zoomu a přihlaste se. V levém menu klikněte na Settings a projděte si celou dlouhou stránku, která se vám zobrazí.

Na této stránce povolíte rozdělení účastníků do menších skupin.

Na této stránce musíte povolit například vytváření anket (Polling) a oddělených skupin (Breakout room).

Dál si potřebujete vyzkoušet Zoom z pohledu účastníka. Nejdřív jsem zapojila manžela. Připojil se do mé videokonference a já sdílela obrazovku, psala do chatu atd. a koukala, jak to u něj vypadá.

Ale pak jsem přišla na lepší variantu. Z počítače jsem spustila videokonferenci a jako účastník se do ní připojila přes mobil a starý notebook. Najednou jsem tedy měla 2 účastníky, všechna zařízení jsem byla vedle sebe a viděla jsem, co se jim zobrazuje. A mohla jsem to zkoušet neomezeně dlouho.

Veškeré funkce, které chcete používat na hodině, si takto dopředu otestujte.

 💡 TIP: Otevřete si desktopovou aplikaci Zoomu a klikněte vpravo nahoře na ikonu svého účtu. Pak dejte Settings a zvolte Video. Ve volitelné nabídce můžete zaškrtnout Adjust for low light (přizpůsobit pro slabé osvětlení). Tato volba vám zesvětlí obraz. Já mívám on-line lekce večer a tuto volbu využívám, obraz pak vypadá lépe.

Pokud máte on-line lekci večer, zapněte si přizpůsobení pro nízké osvětlení.

Zajímavostí je i volba Touch up my appearence. Vyrovná vám odstíny pleti, posuvníkem si zvolíte, jak moc chcete obličej „vyhladit“. 😉

 

K internetu se připojte přes kabel

Z jarního působení na home office jsem už měla vyzkoušené, že moje wi-fi na videokonference není moc dobrá. Kolegové z Obsahové agentury říkali, že se jim sekám a jsem rozkostičkovaná. Ale co s tím? V notebooku nemám port pro síťový LAN kabel (koncovka se „zobáčkem“), takže jsem se nemohla připojit přes kabel.

Naštěstí mi kolegyně poradila, že si můžu udělat z mobilu hotspot a na ten připojit notebook. Takže jsem pak videokonference absolvovala přes mobilní data a bylo to lepší než na wi-fi.

Stejným způsobem jsem se připojila i na první on-line lekci tvůrčího psaní. Fungovalo to, ale nebylo to stoprocentní. Občas se účastníkům sekal zvuk, takže mě neslyšeli. Většinou pomohlo, když jsme si vypnuli kamery. Nebylo to ideální, takže jsem ihned po hodině začala zjišťovat, jak to s internetem zařídit.

Zjistila jsem, že existuje redukce, díky které LAN kabel zapojím i do svého notebooku. Jestli je to i váš případ, nejdřív se podívejte, jaká USB máte v počítači. Jsou totiž běžná USB a pak rychlejší USB, která se označují 3.0, 3.1, 3.2 atd. Umožňují rychlejší přenos dat.

Kabel s internetem do notebooku připojuji přes redukci.

Podívejte se na porty ve svém počítači. U normálního USB najdete klasickou ikonu „trojvidličky“. U rychlejšího USB je „trojvidlička a písmena SS“. Kupte si redukci do rychlejšího USB. Je sice dražší, ale internet by díky tomu měl být svižnější.

Můžete si také vybrat, jestli chcete redukci do USB (klasický port na flash disk) nebo do USB-C. Druhý jmenovaný je oválný port – stejný, který máte na nabíječku u novějších mobilních telefonů. Pokud máte na svém notebooku USB-C 3.0 a vyšší (rychlejší), najdete u něj stejnou ikonu trojvidličky a písmena SS.

Já jsem si nakonec koupila redukci z LAN právě do USB-C. Tento port totiž na nic nevyužívám a díky tomu mi zůstane volné jedno klasické USB.

Dokoupila jsem si třímetrový síťový LAN kabel za 150 Kč a redukci USB-C 3.2 to LAN za 449 Kč.

V notebooku mám USB-C s označením 3.1 Gen 1. (To jsem si pochopitelně nepamatovala, ale podívala jsem se do zákaznického účtu na Alze, kde mám přehled starých objednávek.) Nevěděla jsem, jestli musím shánět redukci přímo pro USB-C 3.1. Ale není nutné a vyšší řady umí i všechny nižší řady.

Při druhé lekci jsem už byla přes kabel. Všechno fungovalo skvěle a celou dobu jsme mohli mít zapnuté kamery.

 💡 TIP: Mějte v záloze mobilní data. Kdyby náhodou nastal u vašeho pevného připojení výpadek, uděláte si z mobilu hotspot (předem si vyzkoušejte, pokud to neděláte běžně) a notebook připojíte přes wi-fi. Jen počítejte s tím, že to sežere docela dost dat. Mě dvouhodinová Zoom lekce spotřebovala kolem 1 GB dat.

Jak rychlý internet potřebujete k videokonferenci

Jestliže už máte vyřešený způsob připojení, zkontrolujte si rychlost internetu třeba prostřednictvím tohoto on-line testu. Pro běžného uživatele je důležitá zejména rychlost stahování (download). Pro nás lektory je ale velmi důležitá i rychlost nahrávání (upload). Ta rozhoduje o tom, jak rychle se data od nás odešlou účastníkům videokonference.

Různě po internetu jsem se snažila najít, jakou rychlost potřebuji. V tomto článku na Digitálních lektorech se píše, že pro běžný Zoom hovor potřebujete download cca 20 Mb/s. Ale pokud jste lektor a chcete, aby všechno maximálně šlapalo, měli byste mít download minimálně 50 Mb/s.

Já mám tarif Internet 300+. Dodavatel uvádí, že download je až 300 Mb/s a upload až 20 Mb/s. Když jsem s touto rychlostí na wi-fi, na videokonferencích se sekám, když jsem na kabelu, vše skvěle funguje.

Taky si pohlídejte, aby členové domácnosti nestahovali filmy atd., zatímco vy máte on-line lekci. Snižovalo by vám to rychlost připojení.

 

Jaké pokyny před první Zoom lekcí posílám účastníkům

Chtěla jsem, aby byl pro účastníky přechod do on-linu maximálně hladký. Proto jsem pro ně vypracovala podrobné pokyny, které pro inspiraci přikládám níže. Od textu článku jsou oddělené čarami.


Co budete potřebovat:

  • stolní počítač nebo notebook (ideálně) s kamerou,
  • sluchátka s mikrofonem (bez sluchátek je horší zvuk, což víc vyčerpává, protože se musí všichni víc soustředit),
  • připojení k internetu přes kabel (pokud ho máte k dispozici, je lepší než wi-fi).

Co udělat v předstihu:

  1. Založ si free účet na platformě Zoom. (Pokud chceš k přihlášení použít Google nebo Facebook účet, přihlas se dole na této stránce: https://zoom.us/signin Jestliže si chceš pro Zoom vytvořit úplně nové přihlašovací údaje, můžeš zde: https://zoom.us/signup )
  2. Stáhni si aplikaci Zoom: https://zoom.us/download (konkrétně Zoom Client for Meetings) do počítače a nainstaluj si ji.
  3. Klikni na https://zoom.us/test a otestuj, jak funguje videokonference, aby ses seznámil s ovládáním.

Jak postupovat na první lekci

  • Ve čtvrtek 15. října v 17.50 klikni na (vložit Zoom odkaz) a připoj se do naší virtuální učebny.
  • Další údaje by Zoom neměl chtít, ale kdyby náhodou, tak tady je ještě Meeting ID: XXX XXX XXXX a Passcode: XXXXXX.
  • Kameru si nech zapnutou, ať se vzájemně vidíme (vypni ji jen, pokud se objeví problémy s internetem).
  • Když se připojíš, tvůj mikrofon je automaticky vypnutý. Pokud zrovna nebudeš mluvit, tak ho nech vypnutý, ať neslyšíme tvoje ruchy. (Mikrofon se zapíná a vypíná pomocí ikony mikrofonu „Mute“ vlevo dole na obrazovce Zoomu.)
  • TIP: Pokud chceš krátce promluvit, nemusíš klikat na ikonu mikrofonu a zapínat ho – stačí, když podržíš mezerník a po celou dobu stisku máš zapnutý mikrofon a můžeš mluvit. 

Takto vypadají ovládací ikony ve videokonferenci.

  • Než začneme s běžným programem, odladíme, aby všem Zoom fungoval.
  • Lekci plánuji nahrát pro ty, kteří jsou omluvení.
  • Jako na každé lekci tě čekají praktická cvičení. Můžeš je psát jako dříve do bloku nebo si otevřeš Word.

Pokud si otevřeš Word, Zoom se ti minimalizuje na malé okno.

Pokud jsi už dopsal a chceš se vrátit do „velkého“ Zoomu, klikni na zelenou šipku Exit Minimalized Video. Pokud by tě při psaní rušilo, že vidíš náhled videa, klikni na šipku vlevo. Video zmizí a zůstane jen ovládací lišta s ikonami.

Vizuální signály

Abychom se rychle dorozuměli, i když máte vypnuté mikrofony, budeme používat několik vizuálních signálů.

Neslyším

Signál, že si má mluvčí zkontrolovat, jestli má zapnutý mikrofon.

Hlásím se

Zdvižená ruka značí, že má člověk dotaz. V Zoomu existuje i speciální ikona, pomocí které se dá přihlásit, ale toto je rychlejší.

Souhlasím / vše funguje

Palec nahoru značí souhlas.

Co dělat při technických potížích

  • Zoom si stáhněte a vyzkoušejte v předstihu. Nenechávejte to na poslední chvíli.
  • Pokud máte v této první fázi technický problém, napište mi na e-mail. Co nejlépe se vám pokusím poradit.
  • Jestliže by vás technické problémy zaskočily až těsně před lekcí a ani byste se nedostali do virtuální učebny, volejte mi na XXX XXX XXX. To stejné platí, kdyby se u vás objevil problém třeba v polovině lekce a vy jste ani nemohli dát vědět přes chat v Zoomu.

Výše uvedené pokyny jsem poslala všem účastníkům před lekcí.

S vizuálními signály jsem se inspirovala u videokonferencí Prázdninové školy Lipnice.

Lidé se ztlumenými mikrofony vám mohou dát vědět několika způsoby:

  • Přes Reactions, které jsou dole na ovládací liště Zoomu. Smajlík, který vyberou, se asi na 10 sekund zobrazí u náhledu jejich videa. Zatím jsem moc nepřišla, k čemu je to dobré, signál totiž rychle zmizí. (Je to asi nejpodobnější vizuálním signálům.)
  • Přes ikony v chatu. Lidé můžou dát ikonu OK a vy v seznamu účastníků vidíte, kdo už dal OK. Ikony nemizí – zůstanou, dokud účastník nepoužije jinou ikonu, nebo dokud lektor ikony nesmaže. Na mých lekcích účastníci často zpracovávají samostatné psací úkoly. Když jsou hotoví, dají ikonu OK a já vidím, kolik z nich už dopsalo.
  • Přes chat. Lidé mohou napsat textovou zprávu do chatu.

Výhodou vizuálních signálů je, že lidé vůbec nemusí sahat na myš a hledat, kde mají kliknout. Jednoduše ukáží znak a vy hned víte. Také je výhoda, že signál vidíte na hlavní obrazovce, na kterou se díváte, zatímco chat je bokem a jeho sledování je pro lektora mnohem náročnější.

To-do pro lektora před Zoom lekcí

Abych na nic důležitého nezapomněla, sepsala jsem si vše, co musím před lekcí udělat:

  • Rozsvítit v obýváku (tvůrčí psaní mívám večer, takže se snažím všude rozsvítit, ať obraz není tmavý)
  • Podložit velký monitor diplomkou (k notebooku mám připojený velký monitor, na který si dávám Zoom, abych dobře viděla na všechny účastníky – jenže obrazovka notebooku překrývá jeho spodní část, kde je ovládací lišta Zoomu – proto potřebuji monitor zvýšit)
  • Připojit se na kabel
  • Otevřít si materiály v počítači (abych je mohla rychle sdílet)
  • Vzít si sluchátka
  • Dát Zoom na větší obrazovku
  • Otevřít si chat v Zoomu (abych viděla, kdyby někdo psal)
  • Odsunout se od stolu (když jste dál od kamery, vypadá to na obrazovce lépe)
  • Zapnout nahrávání (pokud je někdo omluvený, lekci mu nahraji – ostatní účastníci o tom předem ví)

Na velkém monitoru mívám Zoom s účastníky a na menší obrazovce si otevřu program lekce.

Co udělat na začátku první Zoom lekce

První on-line hodinu jsem zahájila o 10 minut dřív, abychom vyladili připojení a vše si vyzkoušeli.

V době první on-line lekce jsem měla s účastníky za sebou už tři živé lekce, tak jsme neřešili představování atd. Rovnou jsme se pustili do otestování aplikace. Pod čarou najdete moje lektorské poznámky.


  • Slyšíte mě? Dejte palec nahoru.
  • Spustit anketu: Používali jste už někdy Zoom? (Ankety jsem si připravila předem.)
  • Může se stát, že si zapomenu zapnout mikrofon, budu mluvit a vy mě neuslyšíte. Udělejte signál, že neslyšíte. Všichni si to zkusíte.
  • Mluvit může jenom jeden, abychom se nepřekřikovali a vše bylo dobře slyšet. Proto budu udělat jmenovitě slovo. Vy pak můžete podržet mezerník a mluvíte. (Nefunguje na Linuxu.)
  • Kdyby v průběhu nastal technický problém, který se nepodaří vyřešit zapnutím mikrofonu, a nebudeme se slyšet, můžete napsat zprávu do chatu.
  • Když se budete chtít přihlásit o slovo, tak to uděláte, takto – zkuste si to.
  • Sdílím obrazovku – vypnout sdílení – viděli jste všichni? Dejte palec nahoru.
  • Speaker vs. Gallery view – můžete si nastavit. | Já jako lektor používám gallery view, abych viděla na všechny.
  • Lekci pro interní účely nahrávám, abych ji mohla poslat nepřítomným.
  • Na konci lekce se všech zeptám na feedback – co fungovalo, co vylepšit.
  • Má někdo nějakou otázku? Přihlaste se.

Z úvodní ankety jsem zjistila, že jeden účastník zná Zoom dobře, jeden ho používal jednou nebo dvakrát a ostatní používají Zoom poprvé. Během lekce se ukázalo, že všichni ovládání Zoomu velmi dobře zvládají (většina ale měla zkušenost z jiného videokonferenčního nástroje).

Triky při Zoom videokonferenci

Gallery view

Jako lektor vždy používám zobrazení Gallery view (viz obrázek v úvodu článku). Díky němu vidím na obrazovce ve stejných náhledech všechny účastníky zároveň. Na notebooku mám program lekce a na velkém monitoru mám Zoom. Ale zjistila jsem, že když mluvím, mám tendenci dívat se na náhled svého videa v horní části velkého monitoru – jednoduše je to věc na obrazovce, která se nejvíc hýbe, a tak automaticky poutá moji pozornost.

Jenže kameru mám dole na notebooku a já se dívám nahoru, což nevypadá úplně dobře. Proto si v Gallery view myší jednoduše svoje video přetáhnu, tak aby bylo dole uprostřed. V tom místě je těsně na webkamerou, takže vypadá, že se dívám přímo do ní a lépe to vypadá.

Kurz tvůrčího psaní

Díky Gallery view se alespoň trochu přiblížíte situaci z kurzů naživo, kdy vidíte každého účastníka.

Sdílení videa se zvukem

Jednou z výhod on-line lekce je, že můžete velmi pohodlně pracovat s audiovizuálními ukázkami. Jenže když jsem chtěla studentům tvůrčího psaní sdílet video, přenášel se jen obraz! Nakonec jsem zjistila, že při výběru souboru ke sdílení musím dole vlevo zaškrtnou možnost sdílení audia z počítače.

Vlevo dole zapnete sdílení zvuku (vhodné pro videa nebo audioukázky).

Hromadné ztišení mikrofonu

Pokud mají vaši účastníci zapnutý mikrofon a hodinu ruší různé zvuky, jako lektor můžete jejich mikrofony na dálku vypnout. Otevřete si v dolním menu záložku Participants. V pravém okně se seznamem účastníků uvidíte pod ikonami možnost Mute All.

Lektor může hromadně vypnout mikrofony účastníků.

Překlikávání je náročné

Nejlepší je, když celou lekci zůstanete v prostředí Zoomu. To například znamená, že vy jako lektor sdílíte materiály na své obrazovce místo toho, abyste soubor poslali účastníkům a oni si ho zobrazili na svém počítači. Někdy to jinak nejde, ale pokud tuto možnost máte, nevyžadujte, aby lidé po dobu lekce pracovali i s jiným programem, než je Zoom.

Zejména začátečníkům to může působit problémy. Když jsem se já účastnila svého historicky prvního Zoom workshopu (v roli účastníka), byli jsme v menších skupinách (breakout rooms) a měli si v prohlížeči otevřít webové stránky a zapnout si sdílení obrazovky do skupiny. Pamatuju si, jak pro mě bylo náročné vyznat se ve více oknech a vše zkoordinovat.

Jak udělovat slovo

Studenti během lekcí často zpracovávají samostatná cvičení z tvůrčího psaní. Pak každý čte, co napsal. Když se setkáváme naživo, jedeme po kolečku –  jednou začíná student po mé pravé ruce, jednou po levé ruce.

V on-line nemáme žádný zasedací pořádek, takže takto jednoduše to už nefunguje, a musím vždy udělovat slovo konkrétnímu účastníkovi. Nejdřív jsem vyvolávala podle videa. Jenže pak se jeden účastník odpojil, znovu připojil a najednou se rozložení náhledů videa na obrazovce přeskládalo. A já nevěděla, kdo už byl a kdo ne. Hledala jsem tedy alternativu, abych v tom jako lektor měla pořádek.

První možností je vyvolávat podle seznamu účastníků. Ten se vám zobrazuje na záložce Participants. Jen si dejte pozor – pořadí v seznamu není sdílené. Vy jako lektor vidíte nějaké pořadí, vaši studenti mohou vidět úplně jiné pořadí. Takže se to nedá aplikovat tím způsobem, že všichni vidí pořadí a automaticky ví, kdy přijdou na řadu.

Když jsem vyvolávala podle svého Zoom seznamu účastníků, pořadí lidí bylo vždy stejné. Ale to byla trochu potíž. Některým účastníkům nevyhovuje, když neustále čtou po jiném účastníkovi, o kterém si myslí, že je hodně pokročilý.

Naštěstí jsem už měla připravenou zálohu a to takzvaná. losovátka. Toto řešení mi poradili v jedné učitelské skupině na Facebooku. Na lékařské špachtle, které jsou dostání v lékárně nebo ve výtvarných potřebách, napíšete jména účastníků a pak je náhodně taháte.

Já jsem doma neměla špachtle, tak jsem si losovátka vyrobila z roztříhané krabice. Zatím mi fungovaly dobře.

Díky losovátkům na nikoho nezapomenete a nemusíte se ptát, jestli už dostali slovo všichni.

Zoom na mobilu

Zoom můžete používat i přes chytrý telefon. Stačí si stáhnout jejich aplikaci na Google Play nebo v AppStore. Je to dobrá varianta, když se někomu z účastníků rozbije počítač.

Ale Zoom v mobilu beru pouze jako zálohu. Mobil totiž nepřipojíte na síťový kabel, takže se připojení může sekat. Pokud máte individuální lekce, tak by účastníkovo připojení přes mobil mohlo ještě fungovat. Ale na skupinové lekce to moc dobré není. Na obrazovce mobilu je všechno velice malé – ať už video náhledy ostatních účastníků nebo materiály, které sdílíte přes obrazovku.

Ankety

Výuku oživíte anketami, které vytvoříte přímo v Zoomu. Já si je ve videokonferenci vždy připravím předem, abych je pak mohla jednoduše sdílet.

Do zásoby si můžete připravit i několik různých anket.

Zoom: problém se zvukem

Co dělat, pokud vás účastník neslyší?

  1. Zkontrolujte, jestli vy jako lektor máte zapnutý mikrofon.
  2. Účastník si zkontroluje, jestli má zapnutý zvuk (pro ověření si může pustit třeba video na YouTube, tím snadno zjistíte, jestli má problém se zvukem obecně nebo jen se zvukem v Zoomu).
  3. Pokud je problém v Zoomu, ať klikne v Zoom menu vlevo dole na rozbalovací zobáček u ikony mikrofonu a stiskne Leave computer audio.
  4. Poté klikne dole vlevo na Join audio a zobrazí se mu dialogové okno. V něm klikne na Join with Computer Audio.

U nás tento postup pomohl.

Opakující se Zoom meeting

V Zoomu máte dvě možnosti:

  1. Videokonferenci naplánujete jednorázově na konkrétní čas.
  2. Nebo při tvorbě videokonference zaškrtnete volbu „Recurring“ neboli opakující se. Tuto volbu používám já, protože náš kurz tvůrčího psaní má celkem deset lekcí. Po celý kurz pak používáme ten stejný připojovací odkaz.

Připojení bez registrace

Před první lekcí jsem studentům napsala, ať si stáhnou Zoom aplikaci a vytvoří si uživatelský účet. Později jsem zjistila, že to možná není nutné. Když máte odkaz, tak se do Zoomu připojíte bez registrace. Nicméně jinde jsem se dočetla, že je lepší, když účastníci mají aplikaci a jsou registrovaní, jinak není možné využít některé funkce (ale nevím, jestli je to pravda).

Na co si dát pozor při on-line výuce

Pohlídejte si ochranu osobních údajů (GDPR). Pokud pořizujete printscreen obrazovky (např. za účelem zveřejnění na sociálních sítích), nebo Zoom meeting nahráváte, musíte mít předem souhlas od všech účastníků.

Na printscreenech jsou vidět jména účastníků. V rámci ochrany osobních údajů jsem je raději v grafickém programu Canva skryla.

Připravte si „krizové“ scénáře

Počítejte s tím, že internet je nevyzpytatelný. Může se stát, že se Zoom videokonference bude sekat, a zbytek lekce budete muset dokončit bez videa. Připravte si takový program, abyste ho případně zvládli i jen v audio podobě.

Užitečné tipy, které jsem dostala od jiných lektorů

Když mě čekala první Zoom lekce, ptala jsem se v různých facebookových skupinách ostatních na rady. Sešlo se mi spousta skvělých postřehů, za které jsem moc vděčná. Některé z nich uvádím i zde.

  • Obecně se doporučuje dělat po 1 až 1,5 hodině přestávku a po 2 (max. 2,5) skončit nebo udělat delší přestávku.
  • Rozhodně je mnohem lepší si volat s kamerami. Pomáhá to v kontaktu s ostatními.
  • Miro je nástroj na tvorbu různých nástěnek a umožňuje i týmovou práci. Na jeho virtuální tabule se dají skvěle lepit virtuální post-it lístečky. Pokud máte free účet (2 nástěnky zdarma) a chcete, aby do nástěnky měli přístup i ostatní, musí se také registrovat, což je trochu nešikovné. Proto je nejlepší, když lektor používá Miro u sebe a přes obrazovku ho sdílí ostatním (ale ti už nemohou přispívat). Pokud byste s Mirem pracovali často, můžete si pořídit konzultantský účet – pak pošlete lidem link na nástěnku a oni do ní mohou přispívat, aniž by se registrovali.
  • Každých 5-10 minut zařadit nějakou aktivitu.
  • On-line lekce může být rychlejší. Místo 20 minut, kdy se každý představuje, lidé napíší svá představení do chatu a je hotovo za 2 minuty. (Tohle může fungovat u jednorázových lekcí. Já mám ale dlouhodobý kurz a chci, aby se studenti trochu znali i mezi sebou. Proto bych na svém kurzu představování do chatu určitě nedělala.)

Zajímavé zdroje k on-line výuce

V rámci přípravy jsem si zjišťovala, jak s kurzem přejít do on-line prostředí. Pokud podobně jako já hledáte v angličtině, narazíte na neuvěřitelnou záplavu zdrojů. Rychle ale zjistíte, že většina z nich není pro vás. Existují totiž různé typy on-line výuky:

  • asynchronní on-line kurzy (např. videokurzy, u kterých si sami vyberete čas spuštění; záznamy webinářů),
  • synchronní on-line kurzy, typ přednáška (např. webinář, který se odehrává v reálném čase),
  • synchronní on-line kurzy, typ interaktivní trénink/workshop v reálném čase (např. můj kurz tvůrčího psaní),
  • hybridní on-line kurzy – např. mix předem natočených videí a živých webinářů, na kterých lektor zodpovídá dotazy účastníků.

Pokud také pořádáte interaktivní synchronní lekce, podívejte se na e-book 3 Simple Steps to Move Training On-line od Cindy Huggett + na jejím webu najdete mnoho bezplatných zajímavých zdrojů pro lektory on-line tréninků.

Zoom může představovat i určité bezpečnostní riziko, protože nemá úplně špičkové šifrování přenosu. Přečtete si tento článek, ať jste v obraze. Také se z něj dozvíte, co jako lektor můžete udělat pro zvýšení zabezpečení.

Víte, že když se vám někdo nabourá do počítače, může vás přes kameru špehovat? A to i v případě, že máte vypnutý Zoom a ostatní videokonferenční nástroje. Abyste se tomu vyhnuli, dodržujte zásady kyberbezpečnosti (srozumitelně vysvětlené je najdete na webu Digitální pevnost). A dost jednoduchou, ale účinnou pomocí je krytka webkamery, kterou pořídíte za pár desetikorun.

Pokud vám v Zoomu cokoliv nefunguje, nebo si nevíte rady, zadejte klíčové slovo anglicky do vyhledávače. Téměř ve 100 % případů mi to vyhledalo oficiální Zoom návod, podle kterého jsem vše nastavila. Případně si můžete rovnou proklikat oficiální anglickou nápovědu. Nebo zkuste svůj problém vyhledat na YouTube. Najdete tam spoustu užitečných videonávodů.

V českém prostředí doporučuji projekt Digitální lektoři. Ivana a Hanka se zaměřují na rozvoj lektorů cizích jazyků a radí jim, jak nastavit on-line výuku a udělat ji atraktivní. Nabízí zajímavý obsah zdarma i placená školení a konzultace. Jejich tipy jsou přínosné, i když zrovna cizí jazyky neučíte – jen si je musíte transformovat do svého prostředí.

Pokud učíte na základní nebo střední škole, mrkněte na projekt ucimeonline.cz, který pomáhá s on-line výukou českým učitelům. Podívejte se na záznamy jejich webinářů – mnohdy mají velice zajímavá témata.

Tady je návod, jak vypadat dobře na Zoomu (anglické YouTube video). Dozvíte se v něm více o nasvícení, nastavení kamery a rušivosti pozadí.

Nosíte brýle? Tady je návod, jak zařídit, aby se vám brýle na kameře neleskly (anglické YouTube video).

Závěrem

Do Zoom návodu jsem dala vše důležité, s čím jsem se při přechodu do on-linu sama potýkala a co jsem řešila. Pokud jste v podobné situaci jako já, doufám, že vám můj článek alespoň trochu situaci usnadnil.

A co teď?

Pokud rádi čtete, mohl by se vám líbit můj e-mailový klub pro knihomoly. Jednou měsíčně zájemcům posílám doporučení na román, který mě nadchl, a taky sdílím zajímavosti ze svého spisovatelského zákulisí.

Tady zjistíte o e-mailovém klubu víc informací a můžete se přihlásit k odběru.

Jestli máte rádi fantasy, přečtěte si moji krátkou povídku Šípky a trní. Zveřejnila jsem ji pro všechny zájemce zdarma.

Představte si, že se večer vracíte polní cestou z výletu, ale najednou vám cestu zastoupí nepřátelsky naladěná bytost. Právě to se stalo hrdinkám v mé povídce.

Přeju, ať vám přechod do on-linu vyjde a vaši účastníci jsou spokojení minimálně stejně tak jako naživo. 😉

14 komentářů

  1. Mirek Duda

    Moc děkuji.

    • Katka

      Dobrý den, Mirku, jsem ráda, že se vám článek líbil.

  2. Dáša

    Pěkný den, Katko, děkuji za Váš článek. Je v něm tolik hodnotných informací. Díky za jejich shromáždění a Váš čas. Ať se Vám na Vaší cestě daří. 🙂

    • Katka

      Dobrý den, Dášo, jsem moc ráda, že vám článek pomohl, právě proto jsem ho sepsala. 🙂

  3. Jana Tipplová

    Dobrý den Katko, to jste mi tedy vytrhla trn z paty!!! Díky za skvělé, jasné a srozumitelné shrnutí i doporučení.

    • Katka

      Dobrý den, Jano, tak to jsem moc ráda, právě proto jsem článek napsala. 🙂

  4. Jana

    Dobrý den i já moc moc děkuji, že jste si dala práci a mě tímto hodně pomohla.
    Náhodou nevíte jak udělat prezenci účastníků?
    Děkuji Jana

    • Katka

      Dobrý den, Jano, jsem ráda, že jsem Vám pomohla. Já mám na lekci jen 9 lidí, takže to s prezencí není nijak náročné. Mám vytištěnou tabulku, do které si po lekci zaznamenám docházku.

  5. Irena Tabachová

    Dobrý den, velmi děkuji za cenné rady v článku.

    • Katka

      Jsem ráda, že vám článek pomohl!

  6. Vlaďka E.

    Výborné rady, děkuji, právě se totiž topím v online výuce 😀

    • Katka

      Jsem ráda, že vám návod pomohl!

  7. Jitka Dlouhá

    Dobrý večer Katko,
    moc vám děkuji za super podrobný článek. Zatím jsem učila angličtinu jen naživo a od ledna se mám posunout do virtuálního prostředí. Takže dnes celý den sedím a studuji Zoom. Váš článek mi fakt moc pomohl. Děkuju za sdílení.
    Mějte se krásně,
    Jitka

    • Katka

      Dobrý den, Jitko, jsem ráda, že pro vás byl článek užitečný! Všechny funkce z návodu si určitě vyzkoušejte, je možné, že se od doby publikace článku prostředí v Zoomu trochu změnilo.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

© 2024 Literární alchymie

Šablonu vytvořil Anders NorenNahoru ↑