O tvůrčím psaní a literárních soutěžích

4 tajné tipy, jak propagovat knihu vydanou samonákladem

Na autory, kteří nechtějí obcházet s prosíkem vydavatele, čeká titánská dřina. Vydání knihy vlastním nákladem je jen prvním krokem. Pak nastávají problémy s distribucí do knihkupectví a s propagací obecně. Jen málokdo má totiž peníze na masovou reklamu. 

Své zkušenosti s tím má portugalský spisovatel Pedro Barrento, který samonákladem publikuje v angličtině. Na svém webu zveřejnil čtyři originální články o tom, jak levně a účinně propagovat knihy vydané self publishingem.

Texty jsou sice šité na míru anglosaskému prostředí, ale myslím, že i čeští autoři v nich najdou inspiraci. Z Barrentových článků jsem pro vás vybrala ty nejzajímavější informace.

Dívka se natahuje po klíči.

Obr. č. 1: Řešení je tak blízko.

Tipy od Barrenta:

1. Jak dělat giveaway na Goodreads

Nadšení čtenáři a zvlášť ti, kteří čtou často v angličtině, určitě dobře znají web Goodreads. Českou obdobou je například Československá bibliografická databáze. Na Goodreads píšete hodnocení na přečtené knihy a podle vašich preferencí vám systém sám doporučuje další, které by vás mohly zaujmout.

Jedním z kroků, jak propagovat svoji knihu, je uspořádat na Goodreads soutěž typu giveaway. Když má vaše publikace atraktivní titulní stranu a napíšete dobrou anotaci, může se do soutěže přihlásit třeba i tisíc lidí. Ale pouze dva z nich vyhrají knihu.

Těm zbylým 998 Barrento poslal slevový kód, pomocí kterého si mohli jeho knihu v elektronické podobě stáhnout úplně zdarma na Smashwords (velký server s e-knihami, mnoho z nich je i zadarmo). Část z nich si ji skutečně stáhla a kniha se tak dostala na Smashwords do top žebříčku.

A po čase tam na ni účastníci soutěže zanechali recenze. „Pokud jsou příznivé, pošlete čtenářům e-mail s prosbou, aby hodnocení zopakovali i na Amazonu,“ radí Barrento.

2. Jak se dostat do žebříčku nejprodávanějších autorů na Amazonu

Barrenta zajímalo, jak si vedou na Amazonu ostatní autoři, kteří si vydali knihu self publishingem. Udivovalo ho, když jejich jména viděl v tematických žebříčcích nejprodávanějších publikací. Přitom o nich nikdy dřív neslyšel. „Jak je možné, že prodávají miliony výtisků a já ne?“ přemýšlel.

Pak si uvědomil, že se žebříček dá docela lehce manipulovat. Řeč není o hlavním žebříčku všech autorů, ale týká se  těch žánrových. Zjistil, že když jeden den prodal dvaasedmdesát kopií své knihy, dostal se na dvaatřicátou příčku nejprodávanějších spisovatelů duchovní literatury. A hned vysvětluje, jak může člověk získat titul „Amazon bestselling author“ aniž by ho kdokoliv pořádně znal.

Cenu knihy doporučuje nastavit na necelý dolar a pak požádat padesát přátel, aby si ji v ten samý den koupili. Rázem se vyhoupnete na přední místa ve statistice, kde můžete zaujmout další čtenáře.

Taky mu připadalo zvláštní, jak je možné, že tolik spisovatelů uvádí, že jsou nositelé knižní ceny. Pak zjistil, jak to chodí v USA.  „Typicky zaplatíte zápisné čtyřicet dolarů a soutěží 150 knih. Výhry se ale udělují asi v sedmi žánrových kategoriích a můžete získat první, druhé nebo třetí místo. Takže máte příjemnou patnáctiprocentní šanci, že získáte literární cenu,“ vysvětluje Barrento.

Okno plné knih.

Obr. č. 2: Přesvědčit je, ať sáhnou právě po té vaší, je kumšt.

3. Zavčas odraďte čtenáře s jiným vkusem

Každý se snaží napsat anotaci knihy, tak aby zaujala co nejvíc lidí a pokud možno, všichni si ji koupili. Barrento na to jde z úplně jiné strany. Ty, kterým by se kniha nelíbila, se snaží odradit. Zní to zvláštně, ale na druhou stranu je to opravdu poctivé. A přináší to nečekané výsledky.

Když dal knihu číst stovce náhodných lidí, líbila se jen dvaceti procentům.  Přesto má jeho kniha na americkém Amazonu hodnocení 4,3 hvězd z pěti a to je opravdu velmi dobrý výsledek. Jak to dokázal?

Prostě dosáhl toho, že jeho knihu čtou jen lidé, kterým se podobný typ literatury líbí. Popisek knihy proto zdůrazňuje, že jde o příběh, který je inspirovaný orientálním náboženstvím. Což je jeden z aspektů, který čtenáře v počátečním testu odrazoval. Také do ukázek záměrně zvolil pasáže textu, které čtenáře na jiné vlně rozhodně nezaujmou.

4. Šeptanda je mýtus

Než začal Barrento sám publikovat, lidé mu říkali, že úspěch knih vydaných vlastním nákladem spočívá v tom, že si lidé mezi sebou ty kvalitní doporučí. Jenže časem dospěl k názoru, že šeptanda je totální mýtus, protože na prodejích se nijak neprojevuje. Alespoň v případě knih.

Jiné je to v muzice. Uvádí příklad středoškoláků, kteří obvykle několik hodin denně poslouchají hudbu. Když se jim nějaká písnička líbí, hned ji dají přes sluchátka poslechnout ve škole spolužákům. Jejich přátelé se do minuty rozhodnou, jestli se jim hudba líbí, a pak se proces opakuje. Podle Barrenta není neobvyklá situace, kdy ráno zná skladbu jen jeden žák a na konci vyučování celá jeho třída.

Ve světě literatury to chodí jinak. Čtenáři obvykle nejsou zavřeni po tisících v jedné velké budově.  Jsou rozptýleni po celé zemi a než si knihu vezmou do ruky, může to trvat měsíce. Další týdny než ji přečtou a pak ji teprve můžou někomu doporučit. A celý dlouhý proces začíná nanovo. „Nejsem žádný matematik, ale mám podezření, že kdyby to někdo zpracoval jako matematický model, jeho závěrem by bylo, že by trvalo několik tisíciletí než by se kniha dostala na seznam bestsellerů jen ústními doporučeními,“ myslí si portugalský spisovatel.

Zaujaly vás Barrentovy rady? Přečtěte si jeho články, ve kterých každý tip rozebírá víc do hloubky.

Dvě dívky si šeptají tajemství.

Obr. č. 3: A velká tajemství o propagaci self publishingu jsou venku.


Použité zdroje:

Pedro Barrento: How to Promote Your Self-published Book – Unorthodox Advice! Part One.

Pedro Barrento: How to Promote Your Self-published Book – Unorthodox Advice! Part Two.

Pedro Barrento: How to Promote Your Self-published Book – Unorthodox Advice! Part Thee.

Pedro Barrento: How to Promote Your Self-published Book – Unorthodox Advice! Part Four.

Použité obrázky:

Obr. č. 1: the secret by Alice Popkorn, dostupné pod licencí CC BY-NC-ND 2.0

Obr. č. 2: Books by Alison Oddy, dostupné pod licencí CC BY-NC-SA 2.0

Obr. č. 3: Whispering by Samantha, dostupné pod licencí CC BY-NC-ND 2.0

2 komentáře

  1. Jana

    Tyjo, parádní článek, spoustu zajímavostí, díky za něj. 🙂

    • Katka

      Díky. Za delší dobu to byly nejpřínosnější anglické články, na které jsem na webu narazila, a říkala jsem si, že ty informace stojí za to poslat dál. 😉

Napsat komentář: Katka Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

© 2024 Literární alchymie

Šablonu vytvořil Anders NorenNahoru ↑