O tvůrčím psaní a literárních soutěžích

7 způsobů, jak si psaním vydělat peníze

peníze

Psaním si vydělávám na složenky přes deset let.


Když jsem končila gympl, věděla jsem, že se chci dál živit psaním. Zároveň jsem tušila, že spisovatelů z povolání se v Česku moc neuživí. Jak ale skloubit psaní a pravidelný příjem? Jedinou cestu, kterou jsem před sebou viděla, byla žurnalistika.

Od té chvíle už uplynulo hodně let a já do světa psaní vidím mnohem lépe. Své postřehy a tipy ohledně profesního uplatnění pro psavce jsem sepsala do následujícího článku.

Spisovatel na plný úvazek

Přesně tohle je sen mnoha autorů. Ráno se probudí a v klidu se nasnídají. Pak si třeba ještě v pyžamu sednou k počítači a pustí se do svého nejnovějšího bestselleru. Po obědě chvíli pokračují v psaní a pak už mají volno. Jdou na procházku a po cestě si koupí časopis, ve kterém se kochají nadšenou recenzí na svou poslední knihu.

Asi sami tušíte, že takto růžově život spisovatele nevypadá. Dřív jsem slýchávala, že aby se spisovatel uživil, potřebuje každý rok vydat jednu úspěšnou knihu (aktuálně spíš dvě až tři). Dokonce i Michal Viewegh, který dlouhá léta platil za autora, kterého jeho knihy velice slušně živí, nyní říká, že ty časy jsou už pryč.

Proto mají obvykle spisovatelé na volné noze ještě další výdělečné aktivity – třeba Jan Kotouč v rozhovoru říká, že učí na vysoké škole a Jiří Walker Procházka mluví o tom, jak objíždí knihovny s besedami.

Jako autoři na plný úvazek jste totiž živnostníci a například si musíte každý měsíc sami platit zdravotní a sociální pojištění v přibližné výši 5 500 Kč (rok 2022).

Mnoho českých spisovatelů původně začínalo v literárních soutěžích. Je to jedna z osvědčených cest, jak se v literární kariéře posunout o krok dál. Zkuste ji taky.

Pomůžu vám s tím v online kurzu tvůrčího psaní Jak napsat povídku do literární soutěže, kde vám předám své kompletní know-how.

Kdy dát výpověď

Pokud vás už vaše zaměstnání opravdu štve, chcete dát výpověď a začít se naplno věnovat psaní svého debutového románu, raději s tím ještě počkejte. Nikde totiž nemáte jistotu, že seženete nakladatele. A než uslyšíte vysněné „ano“, může to trvat i několik let. Ale z něčeho mezitím žít musíte.

I pokud máte štěstí a dostanete smlouvu, napoprvé vás to neuživí. Prvotiny obvykle vychází v malém nákladu, např. 500 – 1000 výtisků. A z každé knihy máte třeba 5 procent. (Ještě záleží na tom, jestli máte procenta z vydaných nebo prodaných knih atd. Víc o tom mluví spisovatelka Vilma Kadlečková v rozhovoru.)

Na hypotéku si tedy nevyděláte. Zajímavější to je, když už jste zavedený autor s více vydanými knihami. Máte totiž honorář za tu nejnovější, ale průběžně vám chodí menší částky i za ty starší. Ale ani v této chvíli vás jenom toto nemusí uživit.

Opravdu jsou na tom spisovatelé tak špatně? Jsou. Podívejte se na tyto články:

žena píše

Práce spisovatele na plný úvazek je často dost idealizovaná.

Malý český rybníček

Jak je možné, že spisovatelé třou bídu s nouzí? Český trh je dost malý. Máme cca 10 milionů obyvatel a podle průzkumu z roku 2013 si 84 % z nich přečte alespoň jednu knihu za rok. To nezní ještě tak špatně, že?

Ale jen 48 % z nich si koupí alespoň jednu knihu! To už jsou jiná čísla. A knih u nás vyjde ročně víc než 18 000. Šance, že si čtenář sáhne zrovna po té vaší, je proto docela nízká.

Spisovatelé a angličtina

V anglosaském světě je to o dost lepší. Je tam sice větší konkurence, ale na druhou stranu když píšete v angličtině, vaši knihu si mohou přečíst jak Britové, Američané nebo Australané. A samozřejmě všichni, pro které je angličtina druhým jazykem. Takže potenciální trh je mnohem větší.

Další výhodou jsou překlady. Pokud píšete v češtině, šance na překlad do cizích jazyků nejsou zase tak velké. Aby totiž mohlo zahraniční nakladatelství posoudit, jestli by se jim vaše kniha líbila, musí si ji někdo od nich v češtině přečíst. Nebo potřebujete doporučení od literární agentury, která v cizině zastupuje české autory.

Ale pokud už máte rukopis v angličtině, může si ho snadno přečíst redaktor z amerického, německého či italského nakladatelství. Takže jestli je vaše angličtina na dobré úrovni, zvažte, jestli nepsat přímo v ní.

angličtina

Paní učitelka angličtiny na základní škole měla pravdu. Cizí jazyk potřebujete všude.

Psaní povídek za peníze

Američan Ray Bradbury se v začátcích své kariéry živil psaním povídek. Měsíčně potřeboval prodat do magazínů alespoň jednu, aby velmi skromně vyžil. V Česku na tohle zapomeňte, psaním povídek se rozhodně neuživíte.

Časopisů, které povídky publikují, je velmi málo. Honoráře za povídky jsou ve stokorunách či nižších tisícikorunách, pokud vůbec. Někdy dostanete jen autorské výtisky (např. pokud publikujete v knižní antologii).

Povídky jsou dobrý žánr pro začínající spisovatele. Sice si na nich nevydělají, ale postupně si budují jméno a mají větší šanci, že zaujmou nakladatele.

TIP: Kurz tvůrčího psaní zaměřený na psaní povídek, které mají šanci zaujmout v literární soutěži

Psaní jako vedlejšák

Teď se dostáváme k druhému modelu, který praktikuje většina českých spisovatelů. Chodí klasicky do práce a po večerech a víkendech píší.

Výhody

Protože vás psaní neživí, jste v něm mnohem svobodnější. Můžete psát, co vás baví a neohlížet se na vkus nakladatele a čtenářů. Samozřejmě takovou knihu nemusí nikdo vydat, ale důležité je, že vás to existenčně neohrozí. Nájem a složenky totiž platíte z příjmu od vašeho zaměstnavatele.

Tímto způsobem postupuje třeba známý spisovatel fantastiky Miroslav Žamboch. Ten už napsal 40 knih a na české žánrové scéně patří ke komerčně nejúspěšnějším autorům. Proto jsem se ho v rozhovoru zeptala také na to, proč chodí stále do práce a není spisovatelem na plný úvazek.

„Pak bych si ale nemohl psát úplně to, co chci a musel bych zvažovat komerční stránku věci. Když jsem napsal Predátory, všichni mi tvrdili, že téma dinosaurů je tak zprofanované, vyčerpané, že to bude propadák. No a co, stejně jsem si je napsal …“

Miroslav Žamboch

Další výhodou je, že když chodíte každý den do kanceláře, potkáte se s kolegy a netrpíte osamělostí. Být zavřený celé dny sám u počítače většinou není výhra ani pro introverty. Když jste navíc mezi lidmi, snadněji nasbíráte spoustu námětů k literárnímu zpracování.

Nevýhody

Tento model má samozřejmě také nevýhody. Na psaní nikdy nemáte dost času. Jste unavení po práci, musíte zvládnout běžnou údržbu domácnosti a pak taky potřebujete trávit čas s rodinou a přáteli. A najít si čas na vlastní tvorbu je často obtížné. Takže spisovatelé poměrně běžně na románu pracují i několik let.

Každopádně i přes tuto nevýhodu, je to tento model rozhodně vhodný pro začínající autory. Když se vaše prvotina neprodává, nemusíte jíst jen chleba se solí. Často je také benefitem větší psychická pohoda, protože pro vás psaní stále zůstává spíš koníčkem než prací.

„Finta je v tom, najít si zaměstnání, které ti bude slušně sypat, ze kterého ti nebude na zvracení a které ti nechá dost času na to, dělat něco ve volném čase. Není úplně jednoduché takovou práci najít, ale neboj, existují.“

Austin Kleon v knize Kraď jako umělec

Normální zaměstnaní + psaní po večerech

Pro začátek se tedy rozhodnete, že si psaní necháte jako vedlejšák. Ale jaké si zvolit hlavní zaměstnání? Jakékoliv. Věnujte se tomu, co vás baví a jste v tom dobří. Nezáleží na tom, jestli vyučujete ve škole, počítáte daně nebo prodáváte v drogerii.

Má to několik výhod. Rozumíte do hloubky dalšímu oboru a jeho reálie můžete využít při tvůrčím psaní. Třeba lékaři často píší povídky z lékařského prostředí.

Dalším přínosem je, že většinu pracovní doby strávíte jinou činností než psaním.  Proto je pro vás večerní literární tvorba stále (více či méně) relaxem.

večer

Pomalu, ale jistě vpřed – psaní po večerech.

Psací zaměstnání ­

Pak ale existují lidé, kteří se chtějí psaním i živit. Jako třeba já. V tom případě máte tyto hlavní možnosti:

  • žurnalistika,
  • marketing,
  • scénáristika.

Žurnalistika + psaní po večerech

S touto kombinací mám vlastní zkušenost. Žurnalistiku jsem vystudovala a tři a půl roku jsem pracovala jako novinářka. Během té doby, co jsem působila v novinách, na tom bylo moje vlastní tvůrčí psaní dost špatně. Neměla jsem na to ani čas, ani sílu.

Vše závisí na tom, kde pracujete. V měsíčnících je to obecně klidnější. Ale pokud jste jako já v periodiku, které vychází každý den, připravte se na vysoké pracovní tempo.

Do práce jsem chodila na půl devátou a běžně končila mezi sedmou a osmou večer. K tomu musíte občas sloužit víkendy nebo večerní či ranní službu.

Povolání je dost stresové. Každý den musíte přicházet s náměty na několik nových článků. Což je zvlášť během okurkové sezony dost těžké. Občas se stane, že celý den pracujete na důležitém textu, ale ve čtyři odpoledne definitivně zjistíte, že nezískáte vyjádření klíčového respondenta, takže článek nemůžete dokončit. Proto narychlo píšete nový text. Jenže je to dost obtížné, protože vám v pozdním odpoledni už nikdo nebere telefon. Ale nějak si to zařídit musíte, protože v novinách nikdy nemůže vyjít prázdné místo.

Na druhou stranu se dostanete ke spoustě skvělých námětů, které můžete v literární tvorbě použít. O všem co se šustne, víte jako první, mluvíte s velmi zajímavými lidmi a dostanete se na místa, která nejsou běžně přístupná.

Novinařina pro mě byla skvělá škola. Když každý den píšete 3 až 5 článků, rychle se vypíšete a zbavíte se ošklivých neduhů jako nadužívání pasiv nebo používání cizích slov.

žurnalistika

Spoustu času jako novináři strávíte na schůzkách, tiskových konferencích a hlavně neustálým vyřizováním telefonátů.

Práce v marketingu

Přestože mě novinařina dost bavila, rozhodla jsem se s ní skončit.  Chtěla jsem klidnější práci, při které budu mít čas na svou vlastní tvorbu a taky na kurzy tvůrčího psaní. Mé kroky směřovaly do marketingu. To je dost široký obor a psavec v něm najde uplatnění na různých pozicích:

  • Tiskový mluvčí či pracovník PR na straně klienta. Jste zaměstnancem soukromé firmy nebo státní instituce a pečujete o vztahy s veřejností a médii. Spravujete sociální sítě, píšete aktuality na web, připravujete firemní brožury, pořádáte tiskové konference a komunikujete s novináři.
  • Zaměstnanec PR agentury. Pokud firma nemá svoje vlastní PR oddělení, může si najmout agenturu, ve které pracujete. Připravujete materiály pro média a snažíte se najít co nejzajímavější téma, které by novináři převzali a vašeho klienta v pozitivním světle zviditelnili. Už při náboru obvykle agentury požadují kontakty mezi novináři.
  • Copywriter. Jako copywriter píšete články a jiné komerční texty za peníze. Můžete pracovat na straně klienta, na volné noze nebo v marketingové agentuře. Píšete vše od příspěvků na sociální sítě přes weby, blogy a e-maily. Můžete také textovat popisky do e-shopů, psát letáky atd.

Copywriting + psaní po večerech

Pozice v PR, o kterých jsem mluvila, ale nejsou vhodné pro každého psavce. Musíte totiž umět i dobře komunikovat s lidmi. Pokud ale chcete sedět většinu dne u počítače a v klidu si psát, je pro vás ta pravá poslední možnost – copywriter.

Sama nyní jako copywriterka pracuju, takže dobře vím, jak tato práce vypadá. Obvykle opravdu sedíte celý den u počítače a tvoříte texty. Pro někoho peklo, pro jiného splněný sen o zajímavé a klidné práci.

Buďte připraveni na to, že můžete textovat úplně cokoliv. Třeba budete psát články pro výrobce matrací, firemní ERP systémy nebo rodinou strojírenskou firmu. Pokud vám nevadí ani tyto „nudné“ obory, je to první známka, že by se vám práce copywritera mohla zamlouvat.

Na své práci mám ráda pravidelnou pracovní dobu (i když to tak nemusí být v každé firmě). Chodím do práce na osm a o půl páté jdu do domů. Díky tomu mám mnohem víc času a energie na svou vlastní literární tvorbu než dřív.

copywriter

Copywriter se do terénu dostane jen zřídka.

Jak se stát copywriterem

Zaujal vás copywriting a chcete si najít práci v tomto oboru? Většinou budete potřebovat alespoň krátkou praxi. Nemusí být přímo v copywritingu, stačí i v podobných oborech.  Ideálním začátkem je psát pro různé internetové servery. Spousta z nich čas od času hledá redaktory dobrovolníky.

Psaní povídek a případné výhry v literárních soutěžích můžou u pohovoru zaujmout, ale nejsou úplně relevantní praxí na tuto pozici.

Také si o copywritingu přečtěte nějakou knihu a sledujte oborové blogy. Postupně si uděláte obrázek, jak to v branži chodí.

Začít můžete s těmito zdroji o copywritingu, blogování a marketingu:

Při pohovoru se zajímejte o to, jestli ve společnosti pracují i další copywriteři. Právě od zkušenějších kolegů se toho nejvíc naučíte. Pokud jste začátečník a nemáte se koho ve firmě zeptat na radu, je vaše pozice mnohem obtížnější.

Pokud vám zpětná vazba na vaši práci chybí, doporučuji rozvojový kurz pro copywritery, který vedou moji kolegové, senior copywriteři v Obsahové agentuře. Na běžném školení vám lektor předá copywriterská pravidla a už je na vás, kolik toho dokážete pobrat a jestli je zvládnete dobře aplikovat v praxi. Rozvojový kurz se výrazně liší v tom, že jde o dlouhodobý trénink. Dostáváte zpětnou vazbu přímo na své texty a skokově se zlepšujete. Školení ale není vhodné pro začátečníky, je určené pro copywritery s praxí.

TIP: Hledáte si práci v copywritingu? Lajkněte na Facebooku agentury, u kterých chcete pracovat. Jejich inzeráty totiž mnohdy na Jobs.cz nenajdete. Zveřejní je na svém webu a pak je sdílí na sociálních sítích. A vy se o tom včas dozvíte! Ale nezapomeňte, že Facebook vám zobrazí jen některé příspěvky. Proto si nastavte, že chcete být upozorňovaní na všechny aktuality od těchto stránek.

Pracovat může i jako copywriter na volné noze. Toto je ale vhodné, pokud už máte praxi v copywritingu.

Scénáristika

Další možností, jak se psaním živit, je psát scénáře pro televizi, film nebo rozhlas. Jak přesně to chodí v této branži, vám neřeknu, protože klasickou scénáristiku jsem nikdy nedělala.

Ale jednu zkušenost se scénáři přece jen mám. Psala jsem dva scénáře ke komiksu Koumáci v akci. Zatímco mezi žurnalistikou a copywritingem po řemeslné stránce nevidím až takový rozdíl, scénáře jsou o něčem jiném.

Nemůžete spoléhat jen na slova, ale dost pracujete s obrazem. Ať už píšete pro kreslený komiks nebo pro nekonečný seriál, musíte dbát o to, aby se „obrázky“ hýbaly. Když budou postavy celou dobu sedět v křeslech a vykládat si, není to vizuálně zajímavé. Takže musíte vymyslet, jak to udělat, aby sdělení zůstalo zachováno, ale zároveň se bylo na co koukat.

komiks koumáci v akci

Vraždu do dětského příběhu napsat nemůžete, tak alespoň nějakou tu krádež. 😀

Peníze

Určitě vás zajímá, kolik si na zmíněných pozicích vyděláte. To je  velmi různorodé. Záleží, u které firmy pracujete, v jakém regionu a jaké máte zkušenosti.

Pojďme se podívat, co říkají statistiky:

Plat novinář, redaktor: 43 000 Kč (2022, zdroj: prumerneplaty.cz)

Plat PR manažer: 40 253 Kč (2022, zdroj: prumerneplaty.cz)

Plat marketingový specialista: 40 621 Kč (2022, zdroj: prumerneplaty.cz) | (výzkum onlinepeople.cz pro rok 2020 udává průměrný plat marketingových specialistů v ecommerce 77 404 Kč)

Plat copywriter: 34 920 Kč (2020, zdroj: onlinepeople.cz, výzkum se týkal výhradně copywriterů v ecommerce)

Platy jsou ovlivněny regionem. Copywriteři v Praze obvykle berou víc než v Brně. Také hodně záleží na délce praxe. Copywriter junior může brát kolem 30 tisíc (nebo i méně), copywriter senior 45 tisíc i víc.

Ve všech případech jde o hrubou mzdu, ze které se vám ještě strhnou daně.

Většina lidí, kteří rádi píší, jsou zároveň náruživí čtenáři. Jestli mezi ně patříte i vy, staňte se členem mého e-mailového klubu pro knihomoly a psavce. Jeho členům každý měsíc posílám osobní doporučení knihy, která mě skutečně nadchla.

Toužíte po psaní na plný úvazek nebo vám vyhovuje finanční jistota běžného zaměstnání a tvoříte po večerech? Napište mi do komentářů, kterou variantu jste zvolili vy.

Související články:

Vojtěch Žák: První crowdfunding mi vybouchl, podruhé jsem peníze na román vybral (v druhé části rozhovoru Vojta mluví o studiu žurnalistiky a práci copywritera na volné noze)

Jak se stát spisovatelem

Online kurz tvůrčího psaní Jak napsat povídku do literární soutěže

18 komentářů

  1. Patrik Gajdoš

    Díky, Katko, za zmínění v odkazech. Hodně mě to potěšilo. 🙂

    Obecně jsi podle mě vystihla ty nejdůležitější body. Jak jsem od roku 2008 působil na herně-literárním webu, setkal jsem se s řadou lidí, kteří ambice pro vlastní tvorbu měli. Dost pak narazili, když poznali realitu.

    Jinak si dovedu představit, že tento typ článku by dobře fungoval pro nábor lidí místo klasického inzerátu. Hodně mi to sedí na Before-After-Bridge formuli, kdy popíšeš současnou pozici lidí s ambicí psát (Before), ukážeš výsledek toho, kdy vyřeší problém s uplatněním (After) a na závěr dáš konkrétní přemostění problému v podobě práce v agentuře, která psavce vyškolí s call-to-action na kontakt (Bridge).

    Někdy schválně v Obsahovce zkuste místo klasického inzerátu napsat něco podobného, až budete hledat lidi. Zajímalo by mě, jaký by to přineslo výsledek u počtů a kvality uchazečů. 🙂

    • Katka

      Jako inzerát by to možná použít šlo. 🙂 Ale realita je taková, že nám dobře fungují i pracovní inzeráty klasické délky. A ty jsou mnohem méně časově náročné než tyhle obří články. 😉

  2. Vlasta

    Ahoj,
    tohle je moc pěkný a podnětný článek.Teď jako copywriter brigádničím a občas přemýšlím, jestli by se tím nedalo lépe živit. A samozřejmě bych ráda někdy něco napsala. 🙂

    Měj se krásně a spoustu tvůrčích nápadů přeji!

    • Katka

      Ahoj Vlasto, jsem ráda, že tě článek zaujal. Držím palce s copywritingem do budoucna!

  3. Gabux

    Ráda tvořím. Nejen se slovy, ale i s barvami a podobně 🙂
    Ale živit bych se psaním nechtěla. Znám se. Otrávilo by mi to mé vlastní psaní. I když PR manažer by mi asi zase tolik nevadil. Přesto svou budoucnost vidím v psychologii a programování 🙂 Tak uvidíme 🙂
    Díky za skvělý článek!

    • Katka

      Ahoj Gabux, otrávení psaním může být jedním z rizik. Proto také psavé zaměstnání není pro každého. Každopádně pokud zvolíš programování, tak určitě nebudeš mít nouzi o dobře placenou práci. 😉

  4. Viktor

    Ideální je podle mě se registrovat na portál a prodávat sám za sebe. Jakmile to jde přes agenturu, už jste na minimálním výdělku.

    • Katka

      Ano, copywriterské portály jsou jedna z možností. Pokud na nich lidé z mého okolí byli, tak hlavně v začátcích. Získali reference a pak práci sháněli spíše na doporučení a přes kontakty. Na portálech je totiž dost tlak na cenu.

      Záleží pro jakou agenturu copywriter pracuje, ale rozhodně bych se nebála toho, že bude na minimálním výdělku. Pokud je zavedený copywriter na volné noze tak si vydělá víc než při práci pro agenturu, ale zase spoustu času stráví komunikací a vyjednáváním se zákazníky, což ne každému vyhovuje.

  5. Josef

    Děkuji za pěkný článek.

    Motám se skrze scenáristiku a psaní blogu.
    Vždy jsem si přál psát články na téma cestovní.
    Trochu se mi to povedlo ale neznám ten český rybníček, a tak z toho žádné penízky nemám.

    Rád bych udělal z koníčku alespoň brigádu.

    • Katka

      Dobrý den, Josefe, podívejte se do knihy Travel Bible. V ní se řeší, jak úsporně cestovat, či se přímo na cestách živit. Jednou z možností, kterou v knize zmiňovali, bylo právě psaní cestovatelských článků. Možná že byste v knize našel víc informací o tom, jak začít psát tento typ textů za peníze.

  6. Alena

    Dobrý večer,
    Váš článek mě dost zaujal. Já zatím vsázím na civilnÍ zaměstnání a psaní ve dnech volna mezi směnami, o noční a při cestování. Mým žánrem jsou romantické… dramatické…erotické povídky. Někdy jsou zkombinované všechny tyto žánry jindy jen drama. Je to různé. A k tomu se stáčí má otázka. Dají se někde publikovat povídky a celkově jaké je jejich postavení na trhu? Je zájem o mnou vypsané žánry? Existuje nějaký časopis nebo deník, který by vydával povídky? Některé jsou s volným koncem, jiné jsou na díly.

    předem děkuji

    Alena

    • Katka

      Dobrý den, Aleno, uplatnění povídek je na českém trhu horší. Obecně je noviny a časopisy nepublikují tolik jako dříve. V žánru literatury pro ženy se příliš neorientuji. Je možné, že některých z ženských časopisů povídky otiskuje. Nejlépe uděláte, když zajdete do knihovny, tam si magazíny prolistujete a zjistíte, kde publikují povídky. Obecně zájem o četbu pro ženy určitě je. Povídky také můžete zkusit poslat do některé z literárních soutěží http://www.literarnialchymie.cz/literarni-souteze/ (žádná ze soutěží se však přímo nespecializuje na červenou knihovnu).

  7. Adhara

    Musím namietnuť voči tej väčšej psychickej pohode pri písaní ako koníčku. Písanie pre mňa nikdy nebolo relaxom, napriek tomu ho považujem za najzmysluplnejšiu činnosť, akú som kedy v živote robila. Ale zmysel nerovná sa relax, koníček, zábava.

    K prekážkam, ktoré bránia prejsť na voľnú nohu, by som ešte pridala tú, že jedna vec je napísať jednu+ knihu ročne a úplne iná je jednu knihu ročne vydávať. Ani zavedenému autorovi nemusia chcieť vydavateľstvá vydať knihu každý rok, darmo, že ju napísanú má.

    • Katka

      Zdravím Adharo, díky za váš pohled na věc. Je to tak jak říkáte, nestačí knihu napsat, ale i vydat ji a pak prodat, což vyžaduje značné úsilí. PS: Četla jsem vaši povídku v Ženě s labutí, super nápad s těmi mraky!

  8. Ondra

    Takhle zajímavý a užitečný článek na tohle téma jsem snad ještě nečetl. 🙂 Nechybí ani praktické příklady a realistický pohled. Velmi dobré!

    Chtěl bych se zeptat, zda nevíte, jestli je nějaký žánr, kterému nakladatelství dávají přednost (tak všeobecně)? Taky vím, že třeba různá nakladatelství se specializují jen na určité žánrové varianty, ale který takový žánr jde asi nejvíc na odbyt (já si třeba myslím, že kromě románů to jsou v dnešní době hlavně knihy na téma „Osobní rozvoj” a vše co spadá do kategorie self-help)?

    Platí to o těch začínajícíh autorech ve všech případech, totiž, že nakladatelství dávají začátečníkům velmi malý podíl na zisku a vydávají jim je pár ks knih (např. do jednoho tisíce)? Co kdyby se jim kniha opravdu líbila a předpokládali by, že bude mít úspěch? (Navíc pokud by šla na odbyt, tak přece pak můžou udělat další – rozšířené – vydání).

    Ještě bych se rád zeptal, zda nevíte, jak dlouho může trvat vydání knihy od doby, když má autor smlouvu s nakladatelstvím, zkrátka od doby kdy už má potvrzeno, že mu kniha vyjde? Jsem si vědom, že doba se může velmi lišit a takové přípravy před tiskem můžou trvat třeba i rok, ale jaká může být nejkratší možná doba? (je třeba šance, že nakladatelství vydá knihu během 3 měsíců i míň?)

    Omlouvám se za množství otázek, ale knihy jsou prostě mým koníčkem už od malička a vždy jsem si říkal, že bych chtěl jednou napsat knihu. Dokonce mám právě jednu rozepsanou, tak bych se o tom něco rád dověděl.
    Děkuji!

    • Katka

      Dobrý den, Ondro, nemám relevantní čísla, abych vám řekla, které knihy nejvíc „letí“. Osobně bych řekla, že je zájem třeba o detektivky a o červenou knihovnu. Ale to jsou jen mé dojmy. Z mého pohledu je klíčové, aby autor psal žánr, který má sám rád (jinak není úplně pravděpodobné, že u psaní dlouhodobě vydrží) a který dobře zná (díky tomu ví, co je v žánru obvyklé atd.)

      Ano, je pravda, že knihy začínajících autorů vychází často v poměrně malém nákladu, někdy jen 500 ks, jindy třeba 1000 ks. Záleží, jaký potenciál vidí v konkrétním titulu nakladatelství. Pokud se kniha rychle vyprodá, nakladatel ji může dotisknout. Pokud se vyprodává pár let, obvykle ji už nedotiskuje, protože nemá jistotu, že by ji prodal. Dotisk může pak přijít třeba ve chvíli, kdy se některé pozdější dílo stane bestsellerem a čtenáři se začnou shánět i po dalších autorových dílech.

      Procenta se liší nakladatel od nakladatele, orientačně se tak pro začínající autory pohybují od 4-7 %.

      Co se týče doby do vydání knihy, je to velmi různé. Větší nakladatelství knihy plánují dost dopředu a zveřejňují ediční plán na následující půlrok. Je tedy spíš nepravděpodobné, že by vám knihu vydali do 3 měsíců (knize je třeba udělat redakci, korekturu, grafiku a to nějaký čas zabere). Samozřejmě pokud vydáváte samonákladem, může jít vše rychleji, pokud si to tak zvládnete zařídit.

  9. Hello

    Velmi hodnotný článek. Před nedávnem v Mall TV vytvořili video, které zodpovědělo otázku, zda se dá vydělávat psaním knížek. Co mě nejvíce zaujalo bylo, že denně (!) vyjde na pulty knihkupectví až 200 nových publikací. To je naprosto šílené číslo na tak malém trhu. Z každé prodané knihy pripadne autorovi cca 20Kc.

    Jinak je na tom psaní pro vlastní projekty, kdy se to po čase vrátí na nových zakázkách nebo prodaných produktech. Zejména maminky na MD si hledají nějaký přivýdělek a pokud jsou šikovné, lze si nějakou kačkou přilepšit, o tom je více zodpovězení v tomto článku: zejména zodpovídá otázku KDE. Kde hledat zakázky, když člověk nemá před sebou hodnotné portfolio a mnoho spokojených klientů.
    https://www.iprivydelek.cz/index.php/psani-clanku/

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

© 2024 Literární alchymie

Šablonu vytvořil Anders NorenNahoru ↑