Literární alchymie

Tvůrčí psaní od A do Z

Proč číslo 3 tak skvěle funguje

Angličana, Francouze a Čecha zajmou kanibalové. Přistoupí k nim náčelník a říká: „Špatná zpráva je, že vás zabijeme, sníme a z vašich kůží si uděláme kánoe. Ta dobrá je, že si můžete zvolit způsob smrti“.
Francouz tedy odpoví: „Já chci meč.“ Když mu ho dají, tak se probodne.
Angličan povídá: „Já chci pistoli.“ Když mu ji dají, tak se zastřelí.

A nakonec říká Čech: „Já chci vidličku.“

Začne do sebe tou vidličkou bodat… Když už je skoro mrtvý, polohlasem řekne: „A máš po kánoi, blbečku!“

trojka

Obr. č. 1: Trojka je prostě třída!

Číslo tři známe dobře nejen z vtipů, ale i z pohádek. Popelka má tři oříšky, zlatá rybka splní rybáři tři přání a princ musí absolvovat tři zkoušky, aby získal princeznu. Proč je číslo tři pro příběhy tak univerzální a dokonale funkční?

Trojková magie

Dvě jsou málo a čtyři moc. Hrdina může na cestě za pokladem postupně porazit obra i draka, kteří ho hlídají. Ale pořád to mohlo být jen štěstí nebo náhoda. Ale když udatný jinoch zdolá i čaroděje, je to už známka, že je ten vyvolený. Náhody se totiž nestávají třikrát za sebou, pak je to už znamení.

Čtyři překážky by byly moc. Určitě víte, že příběhy nemají obsahovat zbytečnou vatu. Tak proč nechávat hrdinu dál se ploužit, když už třikrát prokázal své schopnosti a dobrý charakter? Příběh musí skončit v pravý čas, aby nezasmrádl.

Číslo tři se nevztahuje jen na počet konfliktů, které hrdina musí překonat, aby se dostal na konec. Obecně se váže i k výstavbě zápletky. Vzpomeňte si na úvodní vtip s kanibaly. Francouz se probodne a my pochopíme, že jde opravdu do tuhého. Druhá smrt tu předchozí potvrdí. Cyklus se opakuje a spěje ke konci.

Výběr zbraně proběhne i potřetí, ale závěr obrátí předchozí děj naruby. I takto se dá využívat principu tří. V pohádce je jasné, že princ zdolá všechny překážky. V jiném příběhu by tomu tak ale být nemělo, a pokud autor čtenáře na závěr dokážete vhodně překvapit, má plusové body.

Trojka má grády

O trojce se dá uvažovat jak v kontextu celého děje, tak v rámci jedné scény či kapitoly. Mistrná práce tohoto druhu je vidět v první kapitole třetího dílu Mycelia. Nechci moc prozrazovat, ale na čtenáře tam za sebou čekají tři překvapení. První je takové klasické knižní – prostě fajn pohodička. Druhé už zásadně zamíchá dějem předchozích dvou knih a to třetí tomu všemu nasadí korunu.

Děj přímo sviští a má grády. Kdyby byla překvapení dvě, řeknu si paráda. Ale tím, že tam byly přesně tři, se to blíží k dokonalosti. Kdyby tam byly čtyři, už bych tolik dějových zvratů nerozdýchala. A uhnat si čtenáře k smrti příliš rychlým tempem taky není dobré.

Třetí díl Mycelia polapí čtenáře hned na začátku.

Třetí díl Mycelia polapí čtenáře hned na začátku.

Zemřel. A co z toho?

Ohledně vtipu mě napadá ještě jedna malá poznámka, která s číslem tři vůbec nesouvisí. Příběh dopadl špatně. Všichni zajatci zemřeli. Čech ale i tak kanibalům zatopil a jejich záměr znemožnil. A tak má vypadat správný konec vyprávění, kde hrdina zemře.

Když ho nepřátelé přemůžou, on zahyne a ničeho nedosáhl, je z toho často příběh o ničem. Autor nemá postavu zamordovat, když neví, jak skončit. Někdy je smrt skutečně logickým vyústěním, ale vždy má mít smysl a něco změnit. Může třeba zloduchovi nevratně poničit plány nebo poslouží jako mučednický příklad.

Číslo tři má využití i v „reálném“ životě. Jak ho použít v prezentacích si můžete přečíst v Tajemství skvělých prezentací Steva Jobse. Část knihy najdete zdarma přístupnou na Google Books.

PS: Podzimní kurz tvůrčího psaní začíná už ve čtvrtek, ale ještě stále se můžete přihlašovat.


Seznam použitých obrázků

Obr. č. 1: Three by Hubert Figuière, dostupné pod licencí CC BY-SA 4.0.

2 Komentářů

  1. Mirek Paták

    12.10.2014 at 21:29

    Katko je to skvělé. Na kurz tvůrčího psaní mne to ale nedostane. Zůstanu u čtení :-)
    Zdraví Mirek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>