V článku se zaměřím na smrti padouchů a vedlejších postav.

Pokud do svého příběhu obsadíte fakt zlého padoucha, na konci ho dost možná budete potřebovat potrestat či zlikvidovat. Protože kdyby si jen tak s úsměvem odkráčel do zapadajícího slunce, většině čtenářů se to nebude líbit.

Jenže co s ním? Může skončit ve vězení. Ne vždy je to vhodná varianta.

  • Co když by to pro něj nebyl dost velký trest?
  • Co když má všude kontakty a dostal by se ven?
  • Co když ve světě příběhu neexistuje soudní moc?
  • Co když má padouch tak silné magické schopnosti, že ho v žádném vězení neudrží?

Jestli vězení z nějakého důvodu není řešením, autor se často rozhodne zloduchovi zakroutit krkem.

Pokud se ve finále odehraje epický střet dobra a zla, ve filmech a knihách často vidíme následující scénáře:

  • padouch zaútočí a hrdina ho zabije v sebeobraně,
  • padouch se svým způsobem zabije sám (např. vyšle smrtící kouzlo, ale to se odrazí a vrátí se mu, zabije ho zbraň, kterou sám nastražil, při potyčce spadne ze srázu).

Hrdina z toho vychází s čistým štítem. Neměl přece jinou možnost, jen se bránil.

Než použijete jeden z obvyklých scénářů, zamyslete se, jestli je to pro váš příběh vhodné.

Tabu ohledně zabití

Proto mě nadchlo finále filmu Dungeons & Dragons: Čest zlodějů, které se tomu vymykalo. Následuje mega spoiler, takže pokud jste film zatím neviděli a chcete ho vidět, přeskočte na nápis konec spoileru a čtete až dál.

V závěru snímku se družina hrdinů střetne s extrémně zlou a nebezpečnou čarodějkou. Po vyčerpávajícím boji se hrdince povede čarodějku odhodit. Ta zůstane bezvládně ležet na zemi, zřejmě je v bezvědomí.

Hrdinka k ní ve své zvířecí podobě přiskočí a brutálně jí mrští proti zdi. Kus zdiva se udrhne a čarodějku pohřbí. Je jasné, že to nepřežila.

Scéna mi připadala hodně originální a díky ní jsem si uvědomila, že vůbec není běžné, aby hrdina takto přímo zabil záporáka. Přestože čarodějka sama v tu chvíli neútočila (ačkoliv by to určitě udělala, až by se vzpamatovala), hrdinka se aktivně rozhodla, že ji dorazí.

Z její strany to bylo logické řešení, protože co jiného chcete dělat s někým, kdo vám jde po krku a chce všechny lidi proměnit v zombíky pro svého pána?

Díky tomu jsem si ale uvědomila, že možná panuje docela tabu ohledně toho, aby hrdina zabíjel jinak než v bezprostřední sebeobraně.

—————–konec spoileru——————–

Mohl to být i jeden z důvodů, proč byli diváci tak paf ze seriálu Hra o trůny. Tam totiž postavy nejsou altruisté se zlatým srdcem a i relativně kladné hrdinky jako Sansa nebo Arya zabíjely i jinak než v přímé sebeobraně.

Mám dojem, že tento prvek se v příbězích moc nevyskytuje a přemýšlela jsem proč.

Možná že se autoři bojí, že by se v takové situaci stal hrdina v očích čtenářů vrahem a pošpinil se. Každý to určitě vnímáme individuálně a nedá se z toho udělat obecný závěr. Mě osobně to nevadí, pokud daný čin dává smysl z hlediska charakteru hrdiny a celkového kontextu.

TIP: Přečtěte si, jak správně pojmenovat literární postavu.

Smrt vedlejší kladné postavy

Četla jsem knížku, ve které se arcipadouch dostal do střetu s vedlejší nadpřirozenou postavou.

Zpočátku byl souboj vyrovnaný, ale pak to začalo pro vedlejší postavu vypadat bledě.

Záporák jí způsoboval velmi vážná zranění.

 

Jako čtenáři se mi honilo hlavou:

To nevypadá dobře. Ale přece ho autor nemůže nechat umřít.

Nechci, aby umřel, mám ho ráda…

, on asi doopravdy umře! 

Ale vždyť je to vlastně magická bytost se skvělou regenerací. Určitě to má vypadat, že zemře, ale ve skutečnosti přežije a později se v ději ještě objeví.

 

Jakmile jsem došla k tomuto závěru, přestala jsem jeho smrt prožívat.

Čtenáři ví, že na ně někdy autoři hrají habaďůru a věci jsou jinak, než vypadají. Proto mohou být podobně jako já poněkud obezřetní.

Jenže někdy žádnou habaďůru nehrajete a prostě jste nechali vedlejší postavu umřít. Pokud jste svoji dosavadní práci odvedli dobře, čtenář s postavou soucítí a nechce, aby zemřela. Prožívá u toho emoce – v tomto případě „bezpečný“ smutek a o to silnější dojem z knihy má. Knížky, které v nás žádné emoce nevyvolají, většinou rychle zapomeneme.

Jenže když jsem došla k závěru, že smrt je jen zdánlivá, přestala jsem ji emočně prožívat. Ale zbytečně, protože postava do konce knihy neožila.

 

Co si z toho vzít jako autor:

  • Pokud zabíjíte postavu, udělejte to tak, aby čtenář pochopil, že je mrtvá doopravdy, např. ukažte její mrtvé tělo.
  • Jestliže umírá nadpřirozená bytost, nestačí, že má zranění, která by byla pro člověka smrtelná. Vysvětlete, že jsou smrtelná i pro tuto bytost, jinak mohou čtenáři doufat, že pro ni platí jiná pravidla.
  • Když plánujete pokračování a v něm comeback zdánlivě mrtvé postavy, tak se vás to samozřejmě netýká. Při „smrti“ musíte nějakou skulinu nechat – někdo si jí možná všimne a smrt tak neprožije, ale to už k tomu patří.

Zlepšete se v tvůrčím psaní

Text o smrtích literárních postav původně vyšel v e-mailovém klubu pro knihomoly a psavce. Je zdarma a posílám ho jednou měsíčně.

Jestli sami píšete a chcete se zlepšovat, začněte klub také odebírat. Kromě psacích rad v něm doporučuji román, který mě nadchl, a informuji o nově vyhlášených literárních soutěžích. Z odběru se můžete kdykoliv odhlásit.